KSeF czyli Krajowy System e-Faktur to centralna baza faktur elektronicznych, czyli teleinformatyczna forma gromadzenia, przechowywania, przesyłania oraz analizy i kontroli tzw. faktur ustrukturyzowanych.
Od stycznia 2022 r. do czerwca 2024 r. przystąpienie do KSeF jest dobrowolne. 1 lipca 2024 r. stanie się obowiązkiem dla większości firm. Tylko podatnicy zwolnieni podmiotowo i wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo będą mogli przystąpić do KSeF 1 stycznia 2025 roku.
Kogo obowiązuje KSeF:
- Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT,
- Przedsiębiorcy zwolnieni z podatku VAT,
- Podatnicy zidentyfikowani w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS, posiadający polski identyfikator podatkowy NIP.
Skontaktuj się z nami, aby omówić wdrożenie KSeF w Twojej firmie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2076)
- Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168, 27.6.2022, s. 81-83)
- Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 r. poz.1598)