Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia informatycznych systemów księgowych w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK o odpowiedniej strukturze. enova365 obsługę JPK wprowadzi w ramach standardowej procedury aktualizacji systemu i dostosuje do zmian w przepisach prawa. Klienci, którzy posiadają aktualną licencję enova365 otrzymają taką funkcjonalność bezpłatnie. Będzie to miało miejsce przed wejściem w życie nowych regulacji w ramach wersji 11.4 zaplanowanej na czerwiec 2016 r.
Po co JPK?
W celu usprawnienia procesu kontroli oraz poprawy ściągalności podatków wprowadzono, ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), zmiany, które przewidują wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Jest to plik o uzgodnionej strukturze logicznej, w którym podatnik jest zobowiązany przekazywać, na żądanie organu podatkowego, księgi (w całości lub części) oraz dowody księgowe. Plik ten będziemy przekazywać za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych. Proces wprowadzania wymogu Jednolitego Pliku Kontrolnego przebiegał będzie stopniowo, w pierwszej kolejności obowiązek ten dotyczyć będzie dużych podmiotów gospodarczych.
Zgodnie z uzasadnieniem projektu zmian ordynacji „chodzi o to, aby można było w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów informatycznych, wyodrębnić niezbędne dane merytoryczne. Intencją projektowanych rozwiązań jest wprowadzenie do systemów księgowych nowej funkcjonalności, tj. możliwości edycji ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w oparciu o powszechnie stosowany w komunikacji elektronicznej standard XML.”. Nowe uregulowania będą miały zastosowanie w postępowaniu podatkowym, w kontroli podatkowej, a także w zakresie czynności sprawdzających, w tym w zakresie czynności sprawdzających u kontrahenta podatnika.
Kogo dotyczy Jednolity Plik Kontrolny?
Obowiązek raportowania danych od 1 lipca 2016 r. w formacie JPK obejmie tylko dużych przedsiębiorców. To takie, którzy zatrudniają więcej niż 250 pracowników lub ich roczny obrót wynosi co najmniej 50 mln euro. Ustawodawca przewidział okres przejściowy dla małych i średnich przedsiębiorców. Do końca czerwca 2018 będą mogli stosować się do tego rozporządzenia fakultatywnie. A 1 lipca 2018 r. obowiązek obejmie każdego przedsiębiorcę prowadzącego księgi przy użyciu programów komputerowych. Przepis nie wymienia bezpośrednio mikro przedsiębiorców, czyli firm, które w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro. W grupie małych i średnich przedsiębiorstw mieści się również pojęcie mikroprzedsiębiorstw, co oznacza, że będą objęci obowiązkiem przekazywania ksiąg i dokumentów w formie JPK dopiero od 1 lipca 2018 r.
Jak to działa?
Przekazywanie danych w formacie JPK dotyczyć będzie każdej procedury podatkowej realizowanej przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, tj. czynności sprawdzających, kontroli podatkowych, postępowania podatkowego i kontrolnego. Informacje mogą dotyczyć całości danych lub części ksiąg , za cały okres lub za poszczególne okresy rozliczeniowe. Plik ten będziemy przekazywać za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych. Rozporządzenie Ministerstwa Finansów zapewne ten aspekt również doprecyzuje.
Projekt struktur JPK zakłada objęcie 7 obszarów: księgi rachunkowej, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, wyciągów bankowych, magazynu, ewidencji zakupu i sprzedaży VAT oraz faktury VAT.
Plik opiera się o schemat danych w formacie danych xml i specyfikacje pliku SAF-T (Standard Audit File for Tax). Przede wszystkim producenci systemów księgowych czekają jeszcze na rozporządzenie Ministra Finansów. Określi ono ostateczną wersję struktury pliku oraz sposób komunikacji elektronicznej, czyli innymi słowy w jaki sposób ten plik ma być dostarczany do urzędu (zapewniając odpowiednią wiarygodność i bezpieczeństwo danych przed nieuprawnionych dostępem).
Jednolity Plik Kontrolny w enova365
enova365 jest zawsze na bieżąco aktualizowana pod kątem zmieniającego się prawa gospodarczego. Wszelkie nowelizacje przepisów uwzględnia się w ramach standardowego cyklu produkcyjnego. Firma Soneta, producent systemu, aktualnie pracuje nad wersją, którą opublikuje w czerwcu 2016 i zawrze w niej obsługę JPK.
Użytkownicy enova365 nie musza martwić się niespodziewanymi kosztami. Soneta prowadzi wobec swoich klientów transparentną politykę dostosowania systemu do obowiązujących przepisów. Dlatego też nową funkcjonalność, związaną z obsługą JPK, udostępnimy klientom w tzw. opłacie upgradowej (maintenance). Klient uiszcza ją raz na rok, jeżeli chce korzystać z nowości systemu enova365. Zatem, każda firma, która posiada aktualną licencję enova365 na rok 2016, otrzyma taką funkcjonalność bezpłatnie.